
רוצה לפרסם כתבה? מלא פרטים:
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המתאים לילדים בגיל הגן לתלמידי בית ספר יסודי ותיכון ולסטודנטים בכל הגילאים. מטרת האבחון היא לבדוק את היכולות הלימודיות והשכליות של הנבדק ולקבל תמונה רחבה, מקיפה ומדויקת באשר לקשיים הלימודים שאתם הוא מתמודד, למצב הנבדק ולאפשרויות הטיפול.
אבחון פסיכודידקטי – כל מה שחשוב לדעת
את ההפניה למבחן נותנים בדרך כלל הגורמים החינוכיים כמו הגננת, המורים או היועצת החינוכית של בית הספר, גם ההורים יכולים לבקש לבצע את האבחון כאשר הם מרגישים בקשיים לימודיים מיוחדים שאתם מתמודד הנבדק. אצל בוגרים יותר, היוזם לאבחון הוא הנבחן עצמו.
האבחון בודק קשת רחבה של תפיסות שונות כמו תפיסה חזותית, תפיסה כמותית, תפיסה מרחבית, שמיעתית ועוד, נוסף על אלו בודק האבחון את מנת המשכל של הנבחן ואת יכולות ההתמודדות הרגשית שלו. האבחון מאתר את נקודות החולשה של הילד/בוגר, בודק מהי העזרה שאליה הוא נזקק ועוד. את האבחון מבצע פסיכולוג חינוכי או מאבחן דידקטי מוסמך.
האבחון נמשך כשלוש פגישות בממוצע. בפגישה הראשונה נפגש המאבחן עם הורי הילד ומקבל מידע נרחב על אודותיו, בשתי הפגישות הבאות נפגש הבודק עם הילד כאשר בסיום הפגישה השלישית נעשה סיכום האבחון. לעתים תידרש תוספת של עוד מספר פגישות, אך מספר הפגישות לא יעלה בדרך כלל על ארבע עד חמש פגישות.
האבחונים הדידקטיים מעניקים התאמות מסוימות בתחום בית הספר כמו הקראה במבחנים, מבחנים בע"פ, התעלמות משגיאות כתיב במתן הציון, מבחנים מותאמים בלשון ובמתמטיקה ועוד. לגבי תלמידי בית הספר התיכון ההתאמות הרלוונטיות הן לצורך מבחני הבגרות. חשוב לדעת כי ההתאמות הניתנות בעקבות המבחן הן חשובות, אך הן לא העיקר, חשוב יותר לאתר את הקשיים שאתם מתמודד הילד, ליצור דרכים ליצירת שינוי ולשפר את הרגלי הלמידה והיכולות של הנבחן.
מתי כדאי לפנות לאבחון?
כאשר קיים ספק באשר למידת הבשלות ולהתאמה של הילד לכיתה א', מומלץ לבדוק את התאמתו באמצעות המבחן הפסיכודידקטי.
כאשר הילדים מפגין קשיים בעת ביצוע מטלות לימודיות.
כאשר מתעורר הצורך להחליף מסגרת לימודית לילד.
כאשר הילד מתנהג התנהגות חריגה .
כאשר יש פער משמעותי בין היכולות הקוגניטיביות של הילד לבין ההישגים בפועל.
כאשר חלה הדרדרות לימודית של הילד בהשוואה לשנים קודמות.
למה חשוב לפנות לאבחון?
ילדים המתמודדים עם לקויות למידה לעיתים לא מבשילים מבחינה התפתחותית באותו הקצב שבו מתפתחים הילדים האחרים. ילדים אלו יצברו פערים הגדלים והולכים ביכולות הלימודיות, בחומר הלימודים ויחוו תסכולים רבים, דימוי עצמי נמוך ותחושת כישלון מתמדת. איתור הלקויות הלימודיות ועזרה בהתמודדות אתן ישפרו את ההישגים הלימודיים של הילדים, ימנעו בעיות רגשיות ויעניקו לכל ילד נקודת פתיחה טובה יותר.




